Sunday, September 16, 2012

JENIS ORANG GILA BERDASARKAN PENYEBAB KEGILAANNYA



Orang gila atau bahasa halusnya orang sakit jiwa, adalah orang yang kesihatan jiwanya terganggu. Hal ini boleh muncul tiba-tiba atau boleh juga memang bawaan dari lahir, yang jelas namanya orang gila itu ada macam-macam. Berikut ini adalah 5 jenis orang gila berdasarkan penyebab kegilaannya:

1. Gila Kerana Kewangan

Ini adalah orang yang jadi gila kerana keadaan kewangan yang berubah secara drastis. Tapi drastis di sini maksudnya dari kaya ke miskin ya. Kalau dari miskin ke kaya mah tak gila. Yang ada jadi OKB . Nah, orang yang gila kerana kewangan ini biasanya tadinya kaya setengah mati, terus jadi miskin  kerana bisnis bangkrup, ditipu orang, atau hal-hal lainnya, terus dia tak siap untuk menerima kenyataan tersebut. 

2. Gila Kerana Kekuasaan

Kalau yang ini biasa terjadi sama orang yang sungguh menginginkan kekuasaan atau boleh juga tadinya terbiasa dengan kekuasaan, tapi kemudian semua itu hilang. Untuk yang kes sungguh menginginkan kekuasaan ini biasanya ada hubungannya dengan point nombor satu di atas. Biasa terjadi di calon-calon wakil rakyat. 

3. Gila Kerana Cinta

Nah ini juga banyak terjadi nih. Terlalu cinta sama seseorang atau sesuatu, tapi kemudian dikecewakan dengan amat sangat. Tak siap menghadapi kenyataan yang pahit ini, terus jadi gila . Cerita-cerita kegilaan kerana cinta ini biasanya menyedihkan dan tragis s. Pesan moral dari semua ini sesungguhnya adalah kalau cinta sama sesuatu jangan terlalu fanatik. Ntar kecewanya makin parah.

4. Gila Kerana Mahukan Kelainan

Ini adalah orang yang memang jadi gila kerana inginkan kelainan aja. Ini boleh tak merugikan, tapi boleh juga jadi sangat berbahaya. Orang-orang yang emang pada dasarnya kelainan ini bisa melakukan tindakan-tindakan kriminal tanpa merasa bersalah sama sekali dan tindakan kriminalnya ini juga boleh sangat mengerikan. 


No comments:

Post a Comment